d i a 7 - t a c




En aquesta sessió hem après en relació:
            El Codi QR                                                    i                          la Gamificació



CODI QR
Comencem parlant del Codi QR. Algú sap com es crea?
Primer de tot, hem de copiar l'enllaç de la pàgina que vulguis generar el codi. Seguidament, hem d'entrar a la pàgina web i enganxes l'enllaç. I... FET! :)

Però, per què no editar-lo i donar-li un toc 💥 més especial? Podem escollir entre moltes plantilles diferents, canviar de color, canviar els mòduls, la imatge... Inclús, et deixa escollir logotips!! Tan sols has de tenir en compte un aspecte. Una vegada creat al codi, has de vigilar i fixar-te si al voltant d'aquest, apareix un petit requadre de color vermell. Sí és així, significa que alguna cosa no va bé pel fet que no tothom pot veure i descodificar-lo. Per tant, haurem de realitzar petits canvis fins que deixi d'aparèixer. 

Jo ja he creat el meu, ara et toca a tu 😎! Are you ready?


Si vols venir a prendre unes birres i no saps on trobar-me, només cal escanejar-lo... Ens veiem!! 💖




Ara parlarem de la realitat augmentada. En funció de quins tipus d'activadors se'ns presenten, trobem quatre nivells:
  • Nivell 0: Utilitza els Codis QR com a activadors de la informació associada a un element, majoritàriament hipervincles, però també text, SMS, VCards o números de telèfon.



  • Nivell 1: Usa marcadors. Els marcadors són formes geomètriques senzilles, generalment quadrats, que permeten, entre altres coses, la superposició de formes geomètriques en 3D.






  • Nivell 2: Sense marcadors, reconeixement d'imatges i objectes (markerless). Imatges com a activadors: fotografies, dibuixos que contenen activadors. Objectes o persones que són reconeguts com a tals i que activen la informació de la RA. Geolocalitzada, activada mitjançant GPS.


  • Nivell 3: Visió augmentada. És el que sembla que pot ser el futur de la RA. En aquesta categoria tenim, per exemple, les famoses ulleres (smart glasses) de Google.




GAMIFICACIÓ
Què és la gamificació?
La gamificació és l'acció de fer viure als infants una experiència de joc quan no ho és, i en realitat és una activitat d'aprenentatge. D'aquesta manera, s'aconsegueix un aprenentatge més profund. 

Primer d'utilitzar aquesta nova metodologia activa. S'ha de pensar bé l'ús dels elements i les tècniques del disseny de jocs per propòsits educatius. S'ha de pensar cada detall de com realitzar aquesta pràctica, per després aconseguir una fita d'aprenentatge.

Hi trobem 3 tipus d'elements de la gamificació:
  • Dinàmiques👉 és tot aquell tipus de procés que estàs fent per jugar. Exemple: trivial, la seva dinàmica és treball en grup, els torns diferents de les persones...
  • Mecàniques👉 ens ajuda a fomentar aquesta dinàmica. Exemple: tirar dau, moure fixa, quan fallem passa a l'altra persona, recompenses...
  • Components 👉 desbloqueig del contingut, anar passant nivells, donar punts, insígnies, taules de classificació, música...

Què hem de fer per aconseguir l'èxit en el joc?
  1. Ha de presentar una narrativa, que és part de la dinàmica
  2. Tenir clar l'objectiu del joc (que busquem, que volem aconseguir...)
  3. Definir els cicles d'activitat, els quals ajudaran a mantenir la motivació dels jugadors.
    1. Cicle de Compromís: Centrar en el feedback. En els missatges que el joc ofereix al jugador com: "Molt bé!, Ho estàs fent genial!"...
    2. Cicle d'Interès: Ha d'estar ajustat de manera universal en relació amb la dificultat i els objectius. Per tant, no ha de ser ni molt difícil, ni molt fàcil. 
    3. Cicle de Progrés: Ha d'haver-hi molta varietat de nivells. S'ha de notar un progrés, ja que si no pot causar la desmotivació.
  4. Tenir previst quin tipus de jugadors volem que hi hagi. Hi ha qiatre tipus com veiem en la següent imatge:
Vols saber quin tipus de jugador o jugadora ets?



    Què diríeu que em considero? Vejam, vejam...

    Jo sóc explorer 👀!! I vosaltres?



    A continuació, us deixo una petita varietat d'eines per poder dur a terme la gamificació.




     REFLEXIÓ 6 

    En què i com m'ajuda a desenvolupar-me professionalment?
    Aquesta sessió he descobert que no hi ha millor aprenentatge que la gamificació, això sí, si saps treballar-la bé i dinamitzar-la correctament. Amb aquesta eina pots innovar duent a terme l'ús de jocs a l'aula i, d'aquesta manera fent més eficaç l'aprenentatge. 

    Tanmateix, per tal d'aconseguir un bon ensenyament i aportar el teu granet de sorra, la gamificació també t'aporta aspectes rellevant i positius com a docent. Però, tan sols si hi ha ganes d'aprendre, perquè per dur a terme el joc a l'aula, has d'assistir a formacions i conferències. D'aquesta manera, aconseguiràs un gran benefici professionalment i els infants t'estaran agraïts. 

    D'altra banda, pots fer un canvi en el món educatiu. Òbviament, és difícil aconseguir grans canvis. Però, tot es comença per posar un petit gra de sorra, i de mica en mica es va construint la torre. D'aquesta manera, si tots els docents o equip relacionat amb aquesta professió, tenen aquesta mentalitat liberal podem aportar molts valors i beneficis a la comunitat educativa actual. Ja que, sí que és veritat que s'han aconseguit grans canvis, però encara queda molt per millorar, com interioritzar les diferents intel·ligències múltiples, ja que hi ha escoles que encara no ho tenen assolit. 

    Una classe molt útil, m'ha servit molt de cara a fora aquestes quatre parets que construeixen l'aula. 

    Comentaris