d i a 4 - t a c



En aquesta sessió vam començar veient un documental envers les "Fakes News" de TV3. En aquest documental ens van sorprendre diversos factors, un d'ells va ser l'aparició de Donald Trump, on es demostra que sempre actua de la mateixa manera per un bé egocèntric.

Resultat d'imatges per a "donald trump""
Donald Trump
En aquest cas, s'excusava de falsificar informació perquè era la informació que li arribava i ell la transmetia. Només hi ha una paraula per aquest fet: v e r g o n y ó s 😤.

Tanmateix, si ens hi fixem, a tots ens passa el mateix, quan entrem en bucle i no sortim del nostre cap, escoltem una idea que ho corrobora i sense mirar una altra perspectiva ens ho creiem. Un altre exemple va ser l'atemptat. Un atemptat que era totalment fals. Per aquest motiu, hem d'aprendre a reciclar la informació que ens arriba.

La Cristina ens va presentar un reportatge extret de TV3 anomenat "Veritats o mentides" amb l'objectiu de conscienciar-nos sobre la realitat i a la vegada, la manipulació que succeeix en el nostre planeta. 


Després vam fer una activitat conjunta, que tractava de pensar: "Com podem filtrar per saber que és una informació segura?" I ho havíem d'apuntar en uns pòsits, els quals després ho ensenyàvem a la nostra parella, i entre els dos havíem d'escriure una resposta en conjunt i escriure-la en un altre pòsit groc per després penjar-ho a la pissarra. Així veurem totes les respostes de tots. 



Que més vam aprendre?
La paraula algoritme. Algú sap quin és el seu significat? Doncs bé, es basa en l'acció de tancar les portes a altres opcions. L'algoritme va recopilant tota la informació que busques i et manipula de manera sotil. Com ho podem evitar? Amb la pàgina d'incògnita. 

A continuació, vam visualitzar una presentació del Genially sobre l'alfabetització informacional. La qual la podeu veure en el següent enllaç:


Finalment, la Cristina ens va explicar la pràctica anomenada "anàlisi informacional". La qual es basa a escollir dues notícies relacionades amb l’educació. Una mateixa notícies a 2 mitjans i que, entre les dues es contradiguin informació. Per tant, dues notícies diferents, sent una la fiable i l'altra la falsa. 

En aquesta sessió, tot s'ha de dir, i la veritat és que vaig aprendre molts termes que no sabia el que eren, com "Clickbait", el qual simbolitza el fet de pensar abans de fer click i abans d'actuar un moment de pausa. Això està relacionat amb el fet de no entrar a qualsevol pàgina, ja que pot ser un total engany. Ja que, darrere de cada informació falsa hi trobem interès, ideològic, econòmic (les empreses o bé els autònoms, guanyen diners per les vegades que entrin a la seva pàgina, així que, com més gent entri, més diners)...



 R E F L E X I Ó  3 

En què i com m'ajuda/els ajuda per a la comunicació?
Aquesta sessió ha estat una mica més completa que altres, hem vist diversos vídeos, presentacions i hem participat en una activitat grupal. Entre d'altres, m'ha servit per enfocar aquesta part de seguretat als infants de cara en un futur. I ja no només, de cara a l'aprenentatge sinó personalment, en qualsevol àmbit de la vida, ens pot servir.

Donald Trump, com molts més polítics ens enganyen. Les xarxes socials, també, i inclús l'Internet en general està manipulat. Per aquest motiu, el seminari d'avui he pogut ser més conscient de com fer un buidatge dels fets falsos, de com fer una selecció. Ja que, si no en sabem la comunicació que rebem, la podem transmetre a algú sense saber si el que estem dient és fals o vertader.

Per tant, la conclusió que podem extreure és que abans de parlar, fer una reflexió i fer una selecció per tal d'analitzar si la informació que hem rebut és certa o falsa. Ja que si no, vivim en un món ple de notícies fictícies i a l'hora de buscar alguna activitat, de caràcter acadèmic, encara hem de tenir-ho més en compte per tal de no donar informació fictícia als alumnes.

Malauradament, no hi ha unes eines directes que seleccionin els fets falsos o verdaders, però amb la presentació de l'alfabitització informacional, ens pot ajudar enormement a fer aquest reciclatge. 

Comentaris